top of page

bundmaling, eller coppercoat?

Bundbehandling

Hvert år skal din båd renses for alger, begroning og skaldyr, som har sat sig på bunden i løbet af sommeren. Der er forskellige måder at forebygge disse begroninger på. Den mest udbredte behandling er med bundmaling tilsat biocid, men i de seneste år er det blevet mere populært at bruge Coppercoat som en alternativ, miljøvenlig bundbehandling.

shutterstock_372215920 (1).jpg

Coppercoat -Billigere i det lange løb og meget bedre for vandmiljøet

Billigere i det lange løb og bedre for vandmiljøet

Coppercoat, som betyder "kobberlag", er egentlig et lag af epoxy med små kobberkugler i. Coppercoat er altså ikke en maling, men derimod et epoxylag, som holdes ved lige ved årligt at give epoxyen en hurtig, let slibning, så de små kugler viser sig på overfladen af epoxyen. Det er kobberet, som beskytter båden mod begroning, da skaldyr og andet liv ikke kan leve på kobber. Til gengæld er kobber ikke skadeligt for det omkringliggende miljø i vandet, da det bliver på båden hele sæsonen og efterfølgende samles op i en støvsugerpose ved slibning. Coppercoat efterlader derfor ikke en masse forurening i vandet.

Producenten lover, at en Coppercoat kan holde i 10 år, men der er eksempler på både, der har sejlet med det samme lag i over 20 år. Båden skal ikke have påført et nyt lag hvert år, som man skal ved bundmaling.

Her er et par gode argumenter for at skifte til coppercoat: 

Coppercoat indeholder kobberpartikler, der frigøres gradvist over tid og danner en beskyttende barriere på skibsskroget. Kobberet fungerer som et biocid, der dræber alger, muslinger og andre marineorganismer, der kan sætte sig fast på skibsskroget. Men betyder det, at Coppercoat skader havmiljøet?

Forskning har vist, at Coppercoat ikke har nogen signifikant negativ effekt på havmiljøet. Kobber er et naturligt forekommende stof i havet og er en vigtig mikronæringsstof for marineorganismer. Niveauet af kobberpartikler, der frigives fra Coppercoat, er lavt og ligger inden for de grænser, der betragtes som sikre for marineorganismer. Desuden absorberes kobberpartiklerne gradvist af sedimentet på havbunden og fjernes dermed fra vandet.

Det betyder imidlertid ikke, at Coppercoat ikke har nogen indvirkning på havmiljøet overhovedet. Overforbrug af kobberholdig bundmaling kan føre til en ophobning af kobberpartikler i havet, hvilket kan være skadeligt for marineorganismer på lang sigt. Derfor er det vigtigt at bruge Coppercoat og andre kobberholdige bundmaling på en ansvarlig måde og følge producentens anvisninger.

Coppercoat_Ewan_4.4.20.eps.jpg

Hvornår kan det betale sig at skifte?

Er bundmalingen på din båd i god stand, og kan vi se, at der er lang tid til, at den skal slibes ned, anbefaler vi at fortsætte med bundmalingen et par år endnu. Omvendt, hvis din bund trænger til et nyt liv, vil vi klart anbefale at slibe den ned til primer og påføre en Coppercoat i stedet. Det koster lidt mere at anlægge en Coppercoat-bund på din båd, men i det lange løb vil det være meget billigere for dig. Coppercoat er hurtigt, nemt og billigt at vedligeholde, og hvis du ikke har lyst til at vedligeholde din bund selv, vil det også være billigere at få os til at gøre det for dig end med konventionel bundmaling.rs to your site with a short, engaging introduction. Double click to edit and add your own text.

Aerial Marina Shot

Konventionel bundmaling

Hvis din båd blot skal have et nyt toplag af bundmaling, anbefaler vi at fortsætte med konventionel bundmaling af samme art og type som det foregående lag. Der er flere gode producenter af bundmaling, og ligesom mange andre steder, er der en sammenhæng mellem pris og kvalitet. 

Vi anbefaler altid at arbejde i kontrastfarver, så det er let at se lagene efterhånden som de bliver slidt af. Dog er det vigtigt at bemærke, at bundmaling er giftigt for både os og miljøet, og derfor er vi ikke de store tilhængere af konventionel bundmaling.

Vedligeholdelse

Som med så meget andet, er det klart den klogeste beslutning at vedligeholde din båd hvert år. Giv den en rensning, eventuelt en let slibning, og tjek om bundmalingen stadig er i stand til at tage en sæson mere. Hvis du har brug for hjælp til vedligeholdelsen af din båd og til at bedømme, hvad der skal gøres ved den, kommer vi gerne ud og ser på den for dig. Vi har inddelt vedligeholdelsen i tre hovedgrupper, men disse kan tilpasses efter behovet for din båd.

Finslibning

Når båden er taget op af vandet, kan begroninger fjernes let med en spartel, skraber eller andet metalværktøj. Det er helt normalt, at der samler sig begroninger i løbet af året, og så længe de fjernes mens de stadig er friske, er det let at klare. Når båden er tør, skal det yderste lag finslibes. Vi bruger en kornstørrelse på 180, som fjerner det løse overfladelag. Derefter påføres det nye lag bundmaling i en kontrastfarve til det forrige lag. For en båd på 30 fod kan en finslibning klares på et par timer.

Grovslibning

Hvis der gennem årene er påført mange lag maling under din båd, som nu skaller af og ser grimt ud, er det tid til en grovslibning. Dette gøres bedst med et skrabejern med sug for at få alt det løse af. Herefter sliber vi med en k40, som fjerner det sidste og efterlader en god solid overflade, hvor primeren stadig er intakt. Nu kan vi påføre den nye bundmaling.

Dansk Sejlunion har defineret nogle påbud, som skal overholdes i de danske havne. Vi har selvfølgelig det rigtige udstyr til at sikre, at disse overholdes. For en båd på 30 fod kan en grovafrensning udføres på cirka 10 timer.

Grovslibning

Har din glasfiberbåd derimod fået osmose, skal primeren skiftes. Det er egentlig en forlængelse af grovslibningen. Skal primeren fjernes, foregår det med groft sandpapir eller med en speciel høvl designet lidt som en elektrisk barbermaskine, der kan følge kurverne. Herefter bygger vi alle lagene op igen.

Primer holder din båd helt vandtæt og beskytter mod osmose.

Ordet "primer" bliver ofte forstået som en forbehandling, men det er faktisk et lag af epoxy-maling, som beskytter bådens polyester mod vand. Det er en meget vanskelig opgave at fjerne primeren, og det er vigtigt ikke at slibe eller lave dybe mærker i bådens gelcoat nedenunder, medmindre det er nødvendigt. Primer er relativt dyr og skal påføres i flere lag. Selvom Coppercoat også påføres i epoxy - det samme materiale som primer - anbefales det også her, at man påfører en primer først på glasfiberbåde lavet af polyester.

bottom of page